איידס חתולים

FIV – feline immunodeficiency virus): FIV) היא מחלה וירלית מדבקת נפוצה ביותר. המחלה מועברת לרוב באמצעות נשיכה ומגע בין רוק ודם או מחתולה נגועה לגורים שלה במהלך ההמלטה או הנקה. משום כך המחלה
נפוצה בעיקר בחתולי רחוב שאינם מסורסים ונוטים להילחם על שטחי טריטוריה.

לאחר ההדבקה החתול יכול לחיות במשך שנים מבלי לפתח סימני מחלה אולם בסופו של דבר הוירוס יפגע במערכת החיסון כך שזו לא תוכל עוד להתמודד עם חשיפה לגורמי מחלה נפוצים כגון וירוסים וחיידקים, טפילים ופטריות שלא ישפיעו על חתולים עם מערכת חיסון תקינה. מעשה הקושי העיקרי בחתולים הסובלים מ-FIV הוא להתמודד עם הזיהומים המשניים.

הסימנים הקליניים יהיו לא ספציפיים והחתול יכול לסבול מחום, חוסר תיאבון וירידה במשקל, פרווה דלילה, דלקות חניכיים, זיהומים של מערכת הנשימה העליונה או דלקת ריאות, שלשולים ודלקות עיניים.

האיבחון מבוצע באמצעות בדיקת דם ל- FIV, המאתרת נוכחות נוגדנים למחלת ה- FIV. תוצאה חיובית תעיד על הדבקה וודאית במחלה אולם תוצאה שלילית לאו דווקא שוללת הידבקות במחלה אם התרחשה בפרק הזמן של חודשיים עד שלושה לפני הבדיקה.

למעשה לא ניתן לרפא FIV וחתול שנדבק יקבל טיפול תומך בהתאם לסימני המחלה שיציג.

ניתן לצמצם את הסיכון בהדבקה אם מונעים מהחול לצאת מהבית על מנת לצמצם חשיפה לחתולי רחוב. מחקרים הראו כי את תפוצת המחלה כיוון שהסירוס מסייע בהפחתת הקרבות בין חתולי הרחוב במהלכן לרוב מתבצעת ההדבקה דרך נשיכה.