time

21:00 - 9:00

בימים א’-ה’. בימי ו’ 9:00-14:00
שבת וחג -חירום בלבד

address

הרצליה

מתחם זרובבל,

אבן עזרא 17, הרצליה

מחלות מדבקות בחתולים – חתלתלת

חתלתלת (Panleukopenia Feline)

חתלתלת (פנלויקופניה) היא מחלה וירלית מדבקת בחתולים הנגרמת על ידי וירוס ממשפחת הפרוו (Feline Parvo virus). הנגיף בחתולים דומה מאוד לנגיף בכלבים אך הנגיפים ייחודיים
למין ולא תתיכן הדבקה בין כלבים וחתולים. הנגיף עמיד ביותר בסביבה ויכול לשרוד אפילו עד שנה. נפוץ בעיקר באזורים של אוכלוסייה צפופה של חתולים שאינם מחוסנים (כמו חתולי רחוב).

הדבקה מתבצעת באמצעות הפרשות הגוף השונות כגון שתן, צואה, רוק, והפרשות נזאליות. בשל עמידותו הרבה, הוירוס יכול להיות מועבר על גבי פרטי לבוש, נעליים, כלי אוכל, מצעים ועור שהיו במגע עם חתול חולה . הוירוס פוגע בתאים מתחלקים במח העצם וברקמה הלימפטית (קשרי הלימפה האחראים להתבגרות תאי מערכת החיסון). בנוסף פוגע הוירוס גם בדופן המעי ובגורים צעירים מאוד יכול לפגוע בצרבלום (המוח הקטן) שהוא החלק במוח שאחראי לקורדינציה ושיווי משקל. לעיתים נדירות תיתכן גם פגיעה ברשתית העין.

הסימנים הקלינים מתאפיינים בחום, אובדן תיאבון עד כדי אנורקסיה, חולשה, הקאות ושלשולים. במצבי פגיעה במוח יתקבלו חוסר קורדינציה ושיווי משקל שיתבטאו בקושי בהליכה ובהליכה לא יציבה. לרוב החתולים יגיעו במצב של התייבשות בעקבות השילשולים וההקאות והקושי של החתול לשתות.

האבחון מתבסס על הסימנים הקליניים והיסטוריה של שלשולים והקאות. בבדיקות דם תופיע ירידה בספירת תאי הדם הלבנים שהם תאי מערכת החיסון (לויקופניה). קיימת בדיקה המאפשרת לאתר נוכחות נוגדנים  בצואה שיכולה לאשר הדבקה במחלה .

הטיפול כולל בראש ובראשונה בידוד החתול על מנת להימנע מהדבקת חתולים נוספים. נדרש אשפוז לצורך מתן נוזלים לווריד לתיקון ההתייבשות ומאזן המלחים בגוף שמשתבש בעקבות ההקאות והשלשולים. בנוסף נדרש מתן אנטיביוטיקות לווריד לצורך טיפול מניעתי בזיהום חיידקי משני וטיפול סימפטומטי בתרופות נוגדות בחילה ומגיני מערכת העיכול.

במקרים חריפים של אובדן חלבון כתוצאה מהשלשולים, יש צורך במתן מנת פלסמה. הפלסמה היא נוזל הדם ללא תאי הדם והיא עשירה בחלבונים ופקטורי קרישה.

קיים חיסון כנגד מחלת החתחלת והוא חלק מחיסון המשולש או המרובע אותו מומלץ לתת לגורי חתולים החל מגיל חודשיים (2 חיסונים בהפרש של חודש). בחתולים בוגרים מומלץ לחזור על החיסון אחת לשנה. במידה ומכניסים לבית שבו כבר יש חתול, חתול חדש מומלץ להפריד ביניהם לתקופה של שבוע על מנת לשלול הופעת סימנים של שלשולים והקאות או כל סימן העלול לעורר חשד למחלה כלשהי.

צור קשר

    השאירו פרטים - ונחזור אליכם בהקדם

    קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני
    Mail