time

21:00 - 9:00

בימים א’-ה’. בימי ו’ 9:00-14:00
שבת וחג -חירום בלבד

address

הרצליה

מתחם זרובבל,

אבן עזרא 17, הרצליה

תולעת הפארק

תולעת הפארק התגלתה בישראל בפארק הלאומי ומכאן שמה בעברית. בשמה הלטיני Spirocercalupi. תולעת הפארק נפוצה במדינות אגן הים התיכון שם האקלים חם ולח יותר.

הדבקה בתולעת הפארק נעשית באמצעות בליעה של שאריות של פגרים, צואת כלבים נגועה בביצי תולעת הפארק ואכילת חיפושיות זבל שנמצאות בתוך צואה או שאריות מזון ונושאות את ביצי התולעת בתוכן.

ביצי התולעת נבלעות מגיעות לקיבה ומהן בוקעות התולעים.

התולעת נודדת בגוף הכלב בין היתר דרך כלי דם ועורקים מרכזיים ומגיעה לבית החזה שם היא חודרת לדופן הוושט ומשם מטילה ביצים לחלל מערכת העיכול.

נוכחות התולעת בדופן הושט גורמת לתגובה מקומית של מערכת החיסון שמביאה להיווצרות גרנולומה שהיא היאספות תאי מערכת החיסון.

גרנולומה זו מצרה את חלל הושט וגורמת להפרעה בבליעת המזון. בנוסף, בחלק ניכר מהמקרים הגרנולומה עוברת התמרה סרטנית לאחד משני סוגי סרטן אלימים ביותר (כונדרוסרקומה או אוסטיאוסרקומה).

במהלך נדידתה תולעת הפארק עלולה להגיע לעמוד השידרה ולגרום לשיתוק בגפיים האחוריות.

במקרים אחרים הנדידה דרך כלי הדם עלולה לגרום לקרע בכלי דם גדולים ולדימום פנימי ששעלול להוביל למוות פתאומי.

סימנים נפוצים לתולעת הפארק

הסימנים הנפוצים כוללים פליטת מזון זמן קצר לאחר האכילה, ריור, קושי בבליעה, ירידה במשקל, חוסר קורדינציה ושיתוק במקרה של פגיעה בעמוד השידרה והתמוטטות אקוטית עקב דימום כלי דם בחלל בית החזה או בבטן.

האיבחון לרוב מבוצע באמצעות שילוב בין סימנים קליניים וצילומי רנטגן לבית חזה שיכולים להדגים את הגרנולומה באזור הוושט או הרחבה של הוושט.

בדיקת צואה לאיתור ביצי תולעת הפארק הם כלי זול ויעיל אך במידה ותוצאות הבדיקה שליליות ולא נמצאו ביצי תולעת בצואה אין זה אומר שהכלב לא נדבק.

אנדוסקופיה (הדמיית באמצעות סיב אופטי) לוושט מאפשרת לאתר היצרות של הוושט וגרנולומות אופיניות ולקחת ביופסיות.

בדיקה זו רגישה ביותר ויכולה להוכיח את הימצאות התולעת. הטיפול כולל היא מתן חומר הממית את התולעת בהזרקה. יש לחזור על הטיפול אחת לשבוע למשך 6 טיפולים ואז ניתן לרדת בתדירות ההזרקה.

לא ניתן לחסן כנגד התולעת אך ניתן לתת טיפול מונע נגד תולעת הפארק באמצעות הזרקת החומר שממית את התולעת אחת לחודשיים. אינטרוול זה נבחר על מנת שניתן יהיה להמית את התולעת לפני שתגרום נזק.

ישנם גזעים שרגישים לחומרים המשמשים לטיפול בתולעת הפארק ולא ניתן לטפל בהם.

בגזעים אלו מומלץ לטפל נגד פרעושים במוצר הקרוי אדווקט שיש לו יעילות חלקית כנגד התולעת ולהקפיד יתרה על כך שהכלב לא יאסוף ויאכל שום דבר בטיול.

למידע נוסף אודות טיפול מונע נגד תולעת הפארק

צור קשר

    השאירו פרטים - ונחזור אליכם בהקדם

    קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני
    Mail